Mu'jizat Isra' dan Mi'raj

Pada suatu malam , Jibril datang kepada nabi Muhammad  SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam yang sedang tidur di Kaabah. Jibril membawa Nabi Muhammad SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam   menaiki Buraq iaitu kenderaan dari syurga dari  Masjidil al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa di Palestin. Di Masjidil al-Aqsa, sedang berlaku perhimpunan yang sangat luar biasa. Allah menghidupkan para rasul dan para nabi untuk bertemu dengan nabi Muhammad di Masjid al-Aqsa. Ulama menyebut jumlah para rasul 315 orang dan jumlah para nabi 24,000 orang. Tidak ada tempat di dunia ini yang mana semua rasul dan nabi-nabi berkumpul di situ melainkan Kaabah dan Baitul Maqdis. Rasulullah SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam telah mengimamkan solat para rasul dan nabi. Selepas selesai solat,  Jibril datang membawa kepada Baginda satu bekas susu dan satu bekas arak. Rasulullah telah memilih susu. Jibril berkata kepada Rasulullah , " Kamu terpimpin kerana memilih susu. Begitu juga umatmu". Ini menunjukkan arak itu perkara yang tidak baik. Kemudian, Rasulullah dimikrajkan iaitu diangkat ke langit. Apabila dibuka pintu langit pertama, Rasulullah melihat seorang lelaki yang senyum apabila memaling ke kanan dan menangis apabila dia memaling ke kiri. "Siapa ini?" Rasulullah bertanya kepada Jibril. Jibril menjawab, " Itulah Adam. Apabila dia melihat ke kanan dia melihat umatnya yang masuk syurga, maka tersenyum dia. Apabila dia memandang ke kiri, dia melihat umatnya yang masuk neraka, maka menangislah dia." Kemudian, Rasulullah  SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam melihat ada orang yang berenang dalam lautan darah. Apabila mereka sampai ke tepi, mereka membuka mulut , lalu para malaikat melontar api-api neraka ke dalam mulut mereka.  Rasulullah bertanya kepada Jibril, " Siapa mereka ini?" Jibril berkata," Mereka inilah orang-orang yang makan harta anak  yatim. Kemudian, Rasulullah melihat orang-orang lelaki yang perut mereka besar-besar. Mereka semua terlentang kemudian kaum Firaun lalu di situ sambil memijak perut orang-orang tadi. Kaum Firaun ini dibawa melihat neraka dua kali sehari supaya mereka dapat melihat tempat mereka nanti. Dalam perjalanan mereka pergi ke neraka itu, mereka memijak perut orang-orang lelaki yang sedang terlentang ini. Rasulullah  bertanya," Siapa mereka itu?" Jibril berkata," Mereka adalah orang yang makan riba. Kemudian, Rasulullah  melalui sekumpulan lelaki yang mempunyai dua jenis makanan. Satu yang lazat dan bersih. Satu lagi yang buruk dan busuk. Tetapi mereka makan makanan yang buruk dan busuk itu. Rasulullah bertanya, siapakah mereka wahai Jibril?". Jibril berkata, mereka inilah orang-orang yang berzina. Kemudian, di langit yang kedua, Rasulullah SAW bertemu dengan nabi Isa dan nabi Yahya.Di langit yang ketiga Rasulullah bertemu dengan nabi Yusuf dan di langit yang kelima pula Rasulullah bertemu dengan nabi Harun dan seterusnya bertemu dengan nabi Musa di langit yang keenam. Kemudian di langit yang ketujuh, Rasulullah melihat Baitul Makmur( kaabah bagi penduduk langit dan tempat para malaikat tawaf serta beribadah). Kedudukan Baitul Makmur bertepatan dengan kedudukan Kaabah di bumi. Di situ, Rasulullah melihat ada seorang lelaki yang wajahnya menyerupai Baginda sedang bersandar ke Baitul Makmur. Rasulullah bertanya kepada Jibril siapakah lelaki ini? Jibril berkata, " Itulah bapa kamu nabi Ibrahim a.s Seterusnya Rasulullah sampai ke suatu tempat yang tidak pernah seorang manusia sampai ke situ walaupun dia seorang rasul dan nabi. Kemudian, Rasulullah sampai di suatu kawasan yang tidak pernah sampai ke situ para malaikat kecuali Jibril. 


Kemudian Rasulullah sampai ke suatu tempat dan Jibril meminta Baginda ke depan. Jibril berkata, “ Kalau aku ke depan selangkah aku akan terbakar.” Akhirnya, beliau sampai di Sidratul Muntaha. Di tempat yang sangat luar biasa ini, dalam pertemuan yang sangat luar biasa, Allah memerintahkan solat kepada Rasulullah dan umat Baginda. Selepas pertemuan itu, Rasulullah turun dan bertemu dengan nabi Musa. Rasulullah telah ditanya oleh nabi Musa,” Apakah yang Allah perintahkan untuk umat kamu.” Rasulullah berkata,” Allah memerintahkan 50 fardhu solat sehari semalam.’

Nabi Musa berkata,” Bani Israel diperintahkan kurang daripada itu tetapi mereka tidak mampu laksanakan. Mintalah Allah ringankan lagi.” Rasulullah atas rasa belas kasihan dan kasih pada umatnya, baginda meminta Allah meringankan sehinggalah menjadi lima waktu sehari semalam.  Kemudian, Rasulullah turun ke Baitulmaqdis semula. Dari Baitulmaqdis, Baginda pulang semula ke Mekah. Pada keesokan pagi baginda menceritakan segala-galanya dan apa yang ternampak oleh mata kepalanya kepada umum. Cerita daripada Rasulullah SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam menyebabkan orang musyrikin semuanya bergelak ketawa dan membawa berita yang pelik ini kepada yang lain sebagai bahan jenaka. Beberapa orang musyrikin juga telah berkejar menemui Sayyidina Abu Bakar dan menceritakan perihal Nabi Muhammad yang dikatakan telah pergi ke Baitul Muqaddis dan naik ke langit dengan harapan Sayyidina Abu Bakar terperanjat kebingungan tetapi dengan tenang Sayyidina Abu Bakar menjawab, “ Sekiranya itu yang diceritakan oleh baginda maka semuanya adalah benar belaka. Sebenarnya aku telah mempercayai Nabi Muhammad tentang perkara-perkara lain yang lebih dari itu.
Pada subuh pagi hari Isra’ itu, Jibril telah datang dan mengajar Nabi Muhammad SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam cara-cara, rukun-rukun dan segala sesuatu mengenai fardhu sembahyang dan waktu-waktunya.  Rasulullah sebelum diturunkan kefardhuan solat lima waktu, baginda solat dua raka’at pagi dan dua raka’at petang mengikut sepertimana yang dilakukan oleh Sayyidina Ibrahim ‘alaihissalam.

Konsep Mencari dan Membelanjakan Harta Menurut Islam


Pengertian Harta

Istilah harta atau al-mal dalam al-Quran mahupun sunnah tidak dibatasi dalam raung lingkup makna tertentu, sehinggakan pengertian al-mal sangat luas dan selalu berkembang.
Kriteria harta menurut para ahli fiqh meliputi adanya nilai ekonomi dan unsur manfaat yang diperoleh dari suatu barang. 

Pandangan Islam mengenai harta

Prinsip Harta

1. Pemilik mutlak terhadap segala sesuatu yang ada dimuka bumi ini adalah Allah.
2. Status harta
  • Harta sebagai amanah dari Allah
  •  Harta sebagai perhiasan hidup untuk manusia menikmatinya dan tidak boleh berlebih-lebihan (membazir). (surah ali Imran :ayat 14)
  • Harta sebagai ujian keimanan-cara mendapatkan dan memanfaatkannya. (surah al-Anfal:ayat 28)
  •  Harta sebagai bekal ibadah-muamalah sesama manusia melalui zakat,infak dan sedekah(surah attaubah:ayat 41 dan 46)
3. Pemilikan harta dapat dilakukan melalui usaha atau pekerjaan yang halal
(surah al-baqarah:ayat 267)
4. Larangan mencari harta sehingga melupakan perintahNya
5.Larangan terlibat dalam aktiviti atau kegiatan yang haram seperti riba,perjudian, rasuah dan jualbeli barang yang haram.

Pemilikan harta
1. Hak milik khusus: Pemilikan harta secara individu dibenarkan di dalam Islam.
  • Harta termasuk lima perkara yang wajib dipelihara
  •  Islam tidak membenarkan pencerobohan terhadap pemilikan harta seperti mencuri dan merampas.
  • Diperoleh melalui perwarisan, wasiat, jualbeli, pemberian (derma/hadiah),bekerja, bercucuk tanam dan mengerjakan tanah terbiar.
2. Hak milik awam : Harta yang dikhususkan untuk kepentingan awam seperti jalanraya, sungai dan tempat rekreasi.

Semua umat Islam berkongsi dalam tiga perkara iaitu air,rumput dan api”. (Riwayat Ahmad dan Abu Dawud)

Kaedah Memperoleh Harta :-

a. Mengusai harta yang belum dimiliki oleh orang lain.
b. Perjanjian hak-hak milik seperti jualbeli, hibah dan wasiat
c. Warisnan sesuai dengan aturan Islam
d. Syuf’ah (pemberian dari pemerintah)
e. Hak—hak keagamaan : contoh agihan zakat

Konsep perbelanjaan harta

Keutamaan dalam perbelanjaan

1. Barang keperluan hidup:tanpanya seseorang akan mati.
Contoh makanan bagi orang yang dilanda kebuluran dan rumah bagi orang yang sedang kedinginan
2. Barang keperluan asas : tanpanya seseorang akan hidup susah
3. Barang keperluan kecekapan
4. Barang keselesaaan
5. Barang mewah
6. Larangan membelanjakan harta untuk barang merbahaya atau merosakkan.

Disitu kami melakar kejayaan

Sajak ini yang telah aku ubahsuai dari penulis asal sebagai wasiat untuk anak-anak muridku sebelum meninggalkan SMKUSJ23 kalau tidak silap saya pada 10.2.2010. Walaupun tidak lama mengajar di sekolah ini (Julai 2009-Feb 2010) sahaja,namun,banyak juga pengalaman berharga yang dapat dikutip sepanjang berada di sekolah ini.



Di SMK USJ 23 ini,
Bersamalah kalian mengatur langkah
Mencari ilmu untuk bekalan ke sana
Menambah pengalaman sebelum lewat usia
Di SMK USJ 23 ini,
Mereka, guru-guru yang kalian sayangi
Tidak jemu-jemu dalam menabur bakti kepada kalian
agar kalian tidak sesal dikemudian hari
Dari itu ,
Janganlah mensia-siakan harapan ayah bonda
Tidak juga membuat guru-guru berputih mata
Kerana kalianlah harapan mereka
Tangan-tangan yang bakal mewarisi Negara
Ayuh!
Bangunlah para pelajarku sekalian
Buktikan pada mereka
Kalian insan-insan berguna dan mengenang jasa
Bakal intelektual dan tokoh agama
Yang akan membela agama, bangsa, dan negara.



Peperiksaan.....Exam....Imtihan !!!

Alhamdulilah segala puji bagi Allah yang masih lagi memberi pinjaman nafas kepada kita.Bagi para pelajar yang akan menghadapi peperiksaan, rasa kebimbangan semakin bertambah. Time nak dekat exam inilah, ramai pelajar mula meningkatkan pecutan ke tahap yang maksimum. Malah, tidak kurang juga di kalangan para pelajar yang stress nak menghadapi peperiksaan. Tekanan memang tidak boleh dielakkan didalam kehidupan. Terpulang kepada kalian untuk menghindari dan menghadapinya.
Sebagai seorang pelajar muslim,kepercayaan yang kukuh terhadap ketetapan Allah selepas berusaha, berdoa dan bertawakkal merupakan jalan terbaik untuk menghadapi stress.
Berfikirlah secara positif bahawa Allah akan menolong apabila persiapan yang rapi telah dilakukan. Namun, sekiranya persediaan yang rapi telah dilakukan tetapi kita masih lagi tidak mampu untuk mendapat keputusan yang baik, redha dengan apa yang berlaku kerana mungkin ada kesilapan yang tidak disedari.
Persediaan awal merupakan senjata yang paling ampuh untuk menghadapi peperiksaan dan tekanan. Kelalaian yang berlaku boleh menjadi batu penghalang kepada kejayaan di dalam peperiksaan. Masa yang berlalu tidak akan berulang kembali. Yakinlah dengan diri sendiri bahawa kalian boleh berjaya di dalam peperiksaan. Semoga kejayaan yang diimpikan berada di tangan kita. InsyaAllah.

Motivasi Pelajar 1

Teruskan usaha anda,don’t give up,setiap kegagalan akan berubah menjadi satu kejayaan jika kita bangkit dari kegagalan dan terus berusaha untuk meningkatkan diri. Anda telah mendapat kejayaan yang pertama apabila melaksanakan solat 5 waktu,maka kejayaan didalam pelajaran menjadikan hidup kita lebih bermakna. Apapun ilmu yang kita pelajari,samada sains, metematik, geografi, pendidikan Islam dan lain-lain, the mother of knowledge is Islam.
Semoga mendapat kejayaan dan kecemerlangan di dalam pelajaran, dan jua kejayaan hidup didunia dan akhirat.Amin… “WHATEVER LIFE SHALL BRING YOUR WAY,GIVE YOUR LEVEL THE BEST EVERYDAY.”

Solat Jama' dan Qasar

Ustaz Zaharuddin bin Abdul Rahman(www.zaharuddin.net)


Soalan

Assalamualaikum ustaz, saya sering balik kampung dan berjalan jauh. Saya mengetahui ketika musafir kita boleh menjamakkan solat, tetapi lantaran kurangnya ilmu tentang hal itu membuatkan saya tidak yakin untuk melaksanakan solat tersebut. Saya hanya mengqada solat setelah sampai ke destinasi. Banyak perkara yang mengelirukan saya. Misalnya kita tidak boleh menjamakkan solat sekiranya akan mendiami destinasi tersebut lebih dari tiga hari. Kita juga tidak boleh menjamakkan solat sekiranya destinasi tersebut adalah kampung halaman kita.

Namun ada yang mengatakan kita boleh menjamakkan solat kerana ia bukan bergantung pada destinasi yang akan kita pergi, tetapi ia bergantung pada tempat di mana kita menjamakkan solat. Contohnya, di pertengahan jalan, kita terhenti, kita tidak berada di situ lebih dari tiga hari dan tempat itu bukan kampung halaman kita.

Oleh itu saya amat berharap ustaz dapat menerangkan tentang solat jamak dan qasar, syarat-syaratnya dan cara mendirikannya, agar saya dapat mempraktikkannya kelak.

- Hayati, Sg Besi.

Jawapan

wa’alaikumussalam

Saudari sepatutnya menjama’kan sahaja solat, qadha solat adalah sesuatu yang amat kurang baik untuk diamalkan. Qadha solat juga hanya wujud apabila seseorang tertinggal kerana uzur seperti tertidur dan yang seumpamanya. Sebarang tindakan meninggalkan solat secara sengaja adalah mengundang dosa walaupun qadha dilakukan.

Berikut pula syarat untuk men”qasar”kan solat menurut mazhab Syafie (Rujuk Mughni al-Muhtaj, 1/359-365) :-

i. Hanya tertakluk kepada keadaan bermusafir dengan jarak melebihi 85 KM.

ii. Hanya boleh di qasar apabila telah melepasi sempadan kampung atau taman perumahannya.

iii. Mengetahui destinasinya dan ia tidak bertujuan maksiat. iv. Tidak berimamkan orang yang menunaikan solat penuh (4 rakaat).

v. Berniat qasar semasa takbiratul ihram solatnya.

vi. Mestilah solat qasar itu dilakukan dalam keadaan bermusafir dari awal hingga akhirnya.

vii. Jika ia berniat (semasa bertolak) untuk duduk di sesuatu destinasi lebih dari tiga hari (tidak termasuk hari sampai dan pulang), maka ia tidak berhak untuk melakukan qasar solat, sejurus sampainya ia ke destinasi itu. Jika ia tidak berniat lebih dari tiga hari atau langsung tidak punyai niat berapa hari, kiraan 3 hari adalah tidak termasuk hari sampai dan hari pulang. Dalam tempoh itu, ia boleh menqasarkannya jika tiada niat 3 hari.

Solat jama’ pula semua syaratnya sama dengan solat qasar. Berikut maklumat beberapa maklumat tentang jama’ solat :-

i. Jama’ tidak hanya tertakluk kepada keadaan musafir, terdapat keadaan sukar yang lain seperti hujan terlampau lebat, salji, keadaan merbahaya di luar, sakit (mazhab Syafie tidak membenarkan jamak kerana sakit tetapi harus menurut mazhab Maliki dan Hanbali, Rujuk Ikhtilaf Aimmah al-Ulama, Ibn Hubayrah, 1/150), semasa Haji, itulah beberapa contoh keadaan yang di benarkan untuk di jama’ kan solat. (Rujuk Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuhu, 2/1375)

ii. Solat jama’ boleh dilakukan dalam dua bentuk :-
Pertama : Jamak Taqdim

Ertinya : Di gabungkan dua solat dalam waktu solat yang pertama seperti zohor dan asar di dalam waktu zohor, atau maghrib dan isyak di dalam waktu maghrib. Ia berdasarkan hadith shohih dari Muadz Bin Jabal riwayat Ahmad, Tirmidzi Ibn Hibban dan lain-lain.

Syaratnya :

1) Solat dilakukan menurut tertibnya atau yang awal terlebih dahulu (zohor dahulu dan asar di kemudiannya, maghrib dahulu dan isyak di kemudiankan), jika tidak maka batal solatnya menurut mazhab Syafie. (Rujuk Mughni al-Muhtaj, 1/371 )

2) Berniat jamak ketika solat pertama dilakukan, dan harus juga berniat jamak walaupun solat telah bermula. Lafaz niatnya tidaklah perlu di baca dalam bahasa arab, dalam bahasa melayu juga di benarkan. Tetapi perlu ingat lafaz niat bukannya niat tetapi hanya sebagai pembantu agar niat boleh hadir dengan lebih mudah. Lazfa niat ini adalah saranan mazhab Syafie sahaja, manakala Rasulullah SAW sendiri tidak pernah melakukannya, justeru jika mampu menghadirkan niat di dalam hati tanpa berlafaz, itu yang terbaik.

3) Mestilah berturut-turut (Muwalat); Pastikan jangan terdapat pemisahan yang agak panjang atau urusan lain di tengah-tengah kedua-dua solat.
Kedua : Jamak Takhir

Ertinya : Menggabungkan dua solat dalam satu waktu, iaitu waktu solat yang terkemudian. (seperti zohor dan asar di tunaikan dalam waktu asar).

Ia dibenarkan syarak berdasarkan hadith yang shohih dari Anas dan Ibn Umar yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim. (Rujuk Naylul Awtar, 3/212)

Syarat-syaratnya :

1) Niat Takhir sebelum habisnya waktu solat pertama (iaitu niat dilewatkan solat pertama untuk digabungkan dalam waktu asar atau isyak)

2) Berterusan dalam keadaan musafir sehingga tamat solat yang kedua.

Soalan saudari tentang tidak boleh jamak sekiranya destinasi perjalanan itu adalah kampung halaman sendiri adalah seperti berikut (Rujuk Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuhu, 2/1362 cet 4, dar Al-Fikr):-

a- Seseorang yang kerja di KL, manakala kampung kelahirannya di Batu Pahat, Johor atau mana-mana jarak yang melebihi 85 KM. Apabila ia sampai ke kampong asalnya ( ibu bapanya juga di sana) ia tidak boleh lagi menqasarkan solat kerana ia tidak dikira bermusafir lagi apabila telah sampai ke kampung walaupun berniat duduk kurang dari 3 hari.

b- Seseorang yang kampung kelahirannya di Perak, dan ia kerja di KL dan kampung isterinya di Johor. Apabila ia balik ke kampung isterinya, juga tidak boleh qasar apabila telah sampai. Bagaimanapun terdapat pandangan mengatakan si suami berhak menjamak dan qasar kerana ia bukan tempat tinggalnya. Bagi saya, kelaur dari yang khilaf adalah lebih baik dalam hal ini.

c- Sekiranya ia dalam perjalanan balik dari kampung Johor atau Peraknya ke KL, ia juga tidak boleh meng”qasar”kan solat apabila telah sampai ke rumahnya di KL

Adapun kenyataan saudari “tidak berada lebih tiga hari di sesuatu tempat perhentian” adalah syarat untuk qasar sahaja. Adapun solat jamak, maka ia masih di bolehkan jika terdapat sebab-sebab yang di sebutkan di atas.

Wanita seumpama pohon semalu

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.


Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.

Social Icons

Featured Posts