Peperiksaan.....Exam....Imtihan !!!

Alhamdulilah segala puji bagi Allah yang masih lagi memberi pinjaman nafas kepada kita.Bagi para pelajar yang akan menghadapi peperiksaan, rasa kebimbangan semakin bertambah. Time nak dekat exam inilah, ramai pelajar mula meningkatkan pecutan ke tahap yang maksimum. Malah, tidak kurang juga di kalangan para pelajar yang stress nak menghadapi peperiksaan. Tekanan memang tidak boleh dielakkan didalam kehidupan. Terpulang kepada kalian untuk menghindari dan menghadapinya.
Sebagai seorang pelajar muslim,kepercayaan yang kukuh terhadap ketetapan Allah selepas berusaha, berdoa dan bertawakkal merupakan jalan terbaik untuk menghadapi stress.
Berfikirlah secara positif bahawa Allah akan menolong apabila persiapan yang rapi telah dilakukan. Namun, sekiranya persediaan yang rapi telah dilakukan tetapi kita masih lagi tidak mampu untuk mendapat keputusan yang baik, redha dengan apa yang berlaku kerana mungkin ada kesilapan yang tidak disedari.
Persediaan awal merupakan senjata yang paling ampuh untuk menghadapi peperiksaan dan tekanan. Kelalaian yang berlaku boleh menjadi batu penghalang kepada kejayaan di dalam peperiksaan. Masa yang berlalu tidak akan berulang kembali. Yakinlah dengan diri sendiri bahawa kalian boleh berjaya di dalam peperiksaan. Semoga kejayaan yang diimpikan berada di tangan kita. InsyaAllah.

This entry was posted by Musleha binti Mokter. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Social Icons

Featured Posts