“Eh, betul ke ko dah bertunang,
bila?” Tanya Ali tiba-tiba, dengar dari mulut orang barangkali.
“Aah, baru je kelmarin aku
bertunang” Jawab Abu tanpa berselindung.
“Ko serius ke ni, tak ada majlis
apa-apa pun aku tengok kat rumah hang” Tanya Ali lagi.
“Iye, aku serius la ni, ingat ini
perkara main-main ke, meh aku terangkan bertunang dalam konsep agama macam
mana, selalu kita hanya tahu adat, jadi agama lebih tinggi daripada adat taw”
Jawab Abu tenang.
Bukan main berkerut lagi Ali
mendengar yang kawannya sudah bertunang.
Peminangan
Apabila seorang lelaki
benar-benar tertarik dengan sifat dan akhlak baik seorang wanita serta timbul
keinginannya untuk berkahwin, maka tibalah masanya untuk meminang.
Meminang bermaksud seseorang
lelaki menyatakan hasratnya untuk berkahwin kepada wanita yang ingin
dikahwininya.
Bilakah pinangan dihalalkan
dan bila pula yang diharamkan
1. Meminang dihalalkan
secara tasrih (terus terang) atau ta’rid (kiasan) jika perempuan itu bukan
isteri orang, tidak berada dalam idah dan bukan perempuan yang haram dikahwini.
2. Ta’rid (kiasan) hanya
dibolehkan jika perempuan yang ingin dipinang berada dalam idah kematian suami
atau idah disebabkan talak bain.
3. Diharamkan meminang
secara tasrih atau ta’rid selain dari dua keadaan di atas.
Oleh itu haram meminang perempuan
yang masih dalam talak raj’ie (talak yang masih boleh
dirujuk) sama ada secara tasrih atau ta’rid kerana
dia masih lagi bergelar isteri dan suaminya berhak untuk rujuk kembali
kepadanya.
Makna pinangan secara tasrih ialah
lafaz yang hanya mempunyai satu tafsiran sahaja iaitu keinginannya untuk
berkahwin. Contohnya seperti ‘aku ingin mengahwini kamu’ atau
‘selepas habis iddahmu, aku akan mengahwinimu’.
Makna pinangan secara ta’rid ialah
lafaz yang boleh ditafsirkan dengan pelbagai tafsiran; sama ada keinginan untuk
berkahwin atau sebaliknya seperti ‘awak cantik’ atau ‘ramai
orang sukakan awak’ atau seumpamanya.
Hukum meminang perempuan
yang telah dipinang
Haram meminang perempuan yang
telah dipinang oleh orang lain sekiranya pinangan sudah diterima oleh
perempuan. Jika lelaki pertama tadi membenarkan kepada lelaki lain untuk
bertunang dengan tunangnya, maka ia dibolehkan.
Dalil haram berdasarkan hadis
nabi saw yang sahih diriwayatkan oleh Bukhari:
“Seseorang lelaki tidak boleh
meminang seorang perempuan yang telah dipinang oleh saudaranya (saudara
seIslam) sehinggalah dia meninggalkannya (membatalkan pinangannya) atau dia
mengizinkan peminangan itu”.
Salah faham ketika
bertunang
1. Dalam adat Melayu,
apabila lelaki meminang perempuan yang sudah menjadi pilihannya, maka akan
diadakan majlis pertunangan iaitu seperti kedua-dua belah pihak keluarga akan
bertemu antara satu sama lain dan majlis pertukaran cincin sebagai tanda
pertunangan. Ia tidak digalakkan di dalam Islam kerana ia banyak membawa kepada
pembaziran, walau bagaimanapun adat tersebut masih boleh dipakai, tetapi lebih
afdhal jika kita meletakkan agama di atas berbanding adat.
Di dalam Islam tidak perlu
begitu, cukup sahaja lelaki menyatakan hasrat kepada perempuan yang menjadi
pilihannya iaitu ‘aku ingin mengahwini kamu’, dan perempuan tersebut sedia
menerima pinangan si lelaki.
2. Peminangan boleh berlaku
sama ada persetujuan daripada pihak perempuan dengan berhubung si
perempuan secara langsung atau pun berhubung dengan keluarga perempuan melalui
orang tengah. Sekiranya ingin berhubung dengan si perempuan secara terus, maka
ia dibolehkan dengan syarat si perempuan tersebut bijak dan boleh menguruskan
dirinya sendiri (18 tahun ke atas mengikut uruf umum sekarang).
Tetapi sekiranya si perempuan itu
dungu atau masih belum habis sekolah lagi, maka dia hendaklah mendapat
persetujuan daripada ibu bapanya terlebih dahulu. Takut-takut tersilap dalam
membuat pemilihan.
3. Di dalam bertunang Islam
memberi kelonggaran sedikit kepada lelaki dan perempuan untuk berkomunikasi,
tetapi selain daripada itu iaitu dalam konteks berkawan contohnya, Islam
melarang lelaki dan perempuan berkomunikasi kecuali jika mempunyai sebab-sebab
yang diizinkan oleh syara’.
Walaupun Islam memberi
kelonggaran sedikit kepada lelaki dan perempuan semasa tempoh bertunang untuk
kenal hati budi masing-masing, Islam masih lagi melarang pasangan tunang untuk
keluar berdua tanpa ditemani oleh mahram.
4. Walaupun Islam memberi
sedikit kelonggaran kepada pasangan tunang untuk berkomunikasi, mereka juga
harus menjaga komunikasi mereka dengan baik seperti tidak membicarakan perkara
yang lucah, perkara yang membawa kepada maksiat, perkara yang membuang masa dan
tidak bermanfaat.
Jika mereka membicarakan perkara
melibatkan agama seperti tazkirah, saling menasihati, saling memberi dorongan
dan sokongan yang positif dan banyak lagi. Maka ia sangat-sangat digalakkan
dalam persediaan ke alam rumah tangga.
5. Tidak memikirkan
perkara-perkara yang negatif. Ini adalah perkara yang sangat penting dalam
menjaga keharmonian ketika fatrah bertunang. Masing-masing tahu menjaga
tanggungjawab diri sendiri, sebagai contoh yang saya boleh katakan jika salah
seorang tidak menjaga amanah dan tidak bertanggungjawab, mungkin si lelaki atau
si perempuan bermain kayu tiga atau sebagainya, maka mereka akan lebih banyak
membuang masa dengan bergaduh dan risau terhadap pasangan tunang.
Bukankah ini telah merosakkan
hati dan keharmonian dalam fatrah bertunang, banyak membuang masa dalam
memikirkan hal yang remeh temeh. Sepatutnya masa itu sangat-sangat penting
dalam membuat persediaan seperti melengkapkan diri dengan disiplin ilmu agama
dan amalan. Sebab itulah agama sangat menggalakkan agar calon yang ingin
berkahwin mencari pasangan yang faham agama dan baik akhlaknya.
6. Minta putus jika
pasangan tunang tidak elok budi pekertinya. Perkara ini sangat penting dalam
fatrah pertunangan. Berapa ramai orang yang tahu mengenai budi pekerti
tunangnya yang buruk, tetapi mereka membiarkan sahaja tanpa membuat apa-apa
keputusan.
Sepatutnya mereka boleh minta
putus agar tidak menyesal di kemudian hari. Contohnya seperti tunang yang panas
baran yang tahunya hendak memukul, tunang yang selalu tinggal solat, tunang
yang tidak mahu memahami agama walaupun sudah dinasihati berkali-kali, tunang
yang suka dengan maksiat, mengajak kita keluar berdua-duaan serta mengambil
kesempatan, dan banyak lagi. Maka di sini kita perlu ambil perhatian yang
sangat serius.
Kesimpulan
Mencari tunang yang soleh/solehah
sudah menjadi kemestian kepada pasangan calon yang ingin berkahwin, Kerana
perkara ini akan membawa kesan yang sangat besar selepas bergelar isteri atau
suami kelak seperti hadis Nabi saw yang bermaksud:
“Apabila orang yang kamu redha
agama dan akhlaknya datang meminang, hendaklah kamu mengahwinkannya. Sekira
kamu tidak melakukannya, nescaya akan timbul fitnah dan kerosakan di atas muka
bumi” (Riwayat Tirmizi)
“Dunia adalah bahan
keseronokan dan sebaik-baik keseronokan dunia ialah perempuan yang solehah”
(Riwayat Muslim)
Kebenaran hadis ini kita telah
lihat keadaan dunia pada zaman kini, berapa ramai manusia yang memilih calon
suami atau isteri berdasarkan nafsu dan tidak meletakkan agama serta akhlak
sebagai yang utama. Maka kita sudah lihat kerosakan di sana-sini akibat dari
kesilapan yang telah dilakukan. Keluarga yang di bina menjadi porak peranda.
Contohnya, tiada kebahagiaan
dalam rumah tangga kerana hilang keberkatan, anak-anak yang bakal dilahirkan
menjadi jahat, masing-masing suka bergaduh, keluarga yang suka kan maksiat dan
pelbagai lagi masalah keluarga jika hendak disenaraikan akibat kita tidak
menjaganya dari awal.
Maka di sini, Islam sangat
menjaga kemaslahatan ummah iaitu dengan menjaga keharmonian rumah tangga
semenjak dari pemilihan calon dari awal. Kita sudah sedia maklum bahawa tujuan
perkahwinan adalah untuk menyahut seruan fitrah manusia. Setiap manusia
inginkan kebahagiaan dan ketenangan dalam rumah tangga seperti firman Allah swt
yang bermaksud:
“Dan di antara-antara
tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan rahmat-Nya bahawa dia menciptakan
untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri supaya
kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, kasih sayang dan belas kasihan”.
Arrum ayat 21.
Lagi firman Allah swt yang
bermaksud:
“Mereka (isteri-isteri kamu)
adalah pakaian bagi kamu dan kamu adalah pakaian bagi mereka”. Al-baqaroh ayat
117.
Ayat di atas mengibaratkan suami
isteri sebagai pakaian bagi pasangannya, kerana masing-masing saling melindungi
pasangannya. Sekiranya kita memilih pasangan yang buruk akhlaknya, sudah pasti
dia bukan pelindung yang baik, malah menjadikan kita sebagai mangsa
kezalimannya.
Wallahu a’lam.
Leave a Reply