Pemakaian inai bagi lelaki


Di dalam kemeriahan meraikan pasangan pengantin, ramai di antara kita yang tidak mengambil inisiatif mempelajari hukum hakam agama (fiqh) mengenai perkara-perkara yang akan dilakukannya sehingga tidak menyedari sesetengah perkara yang dilakukan itu adalah haram dari sudut agama. Contoh perkara-perkara yang dilarang syarak adalah seperti bersanding di hadapan bukan muhrim, berhias-hias melampau batasan (tabarruj) serta berlebih-lebihan di dalam menyediakan makanan pada majlis walimah.

Jumhur ulama' menyatakan haram bagi lelaki memakai inai atau mewarnakan jari atau tangan kerana ia adalah khusus bagi para wanita sahaja.

Dikatakan Imam Ahmad berkata tidak dibenarkan untuk inai di bahagian kepala lelaki dan perempuan. Imam Syafi'e pula tidak membenarkan lelaki memakai inai pada tangan dan kaki kerana menyerupai perempuan kecuali jika untuk tujuan perubatan atau darurat. Imam Nawawi pula di dalam fatwa al-Majmu' berpendapat lelaki diharamkan inai pada tangan dan kaki kecuali pada rambut. Manakala mazhab Hanafi dan Maliki pula mengharamkan inai kepada lelaki dan perempuan kerana ia adalah sama seperti wangian berdasarkan hadith:Diriwayatkan daripada Khawlah Bint Hakim daripada ibunya bahawa Rasulullah SAW memberitahu kepada Umm Salamah, jangan sebarang wangian ketika kamu berada dlm ihram. Juga pada henna kerana ia juga adalah wangian. [Diriwayatkan oleh At-Tabarani dalam Al-Kabir, Al-Baihaqi dalam Al-Ma،اrifah, dan Ibn Abdil Barr di dalam At-tamheed]

This entry was posted by Musleha binti Mokter. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Social Icons

Featured Posts