Syarat -syarat peminangan


MEMINANG adalah permintaan lelaki terhadap perempuan untuk dijadikan isteri. Sebelum urusan peminangan dilakukan ada beberapa syarat yang perlu dipatuhi supaya tidak menyalahi apa yang ditetapkan Islam dan memudahkan tercapai tujuannya.”
Firman Allah di dalam surah Al-Furqan yang bermaksud :
 Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.

Syarat Pertama: Perempuan hendak dipinang bukan menjadi isteri kepada lelaki lain.
Lelaki yang menjalin hubungan dengan isteri orang sering menyatakan kesediaan untuk mengambil ‘kekasihnya’ sebagai isteri jika diceraikan oleh suaminya. Kenyataan itu juga bermaksud ‘meminang’.
Peminangan itu akan mendorong perempuan meminta cerai daripada suaminya sebagai jalan untuknya berkahwin dengan kekasihnya. Sesungguhnya perceraian amat ditegah oleh Islam.
Adalah menjadi satu kesalahan besar mana-mana isteri meminta cerai daripada suami tanpa apa-apa kesalahan dilakukan oleh suami. Sabda Rasulullah bermaksud: “Mana-mana perempuan yang meminta suaminya menjatuhkan talak tanpa apa-apa kesalahan, maka haramlah ke atasnya bau syurga.”
Perempuan yang masih bergelar isteri, haram dipinang oleh mana-mana lelaki lain kerana dia menjadi hak mutlak suaminya. Seorang isteri hanya putus hubungan dengan suami selepas dia diceraikan atau bercerai mati dan tamat edahnya.
Islam amat mementingkan hubungan suami isteri yang baik sepanjang masa. Jadi, isteri ditegah sama sekali menaruh minat kepada lelaki lain. Lelaki pula diharamkan menaruh minat kepada mana-mana perempuan yang masih bergelar isteri bagi mengelakkan perkara buruk.
Syarat Kedua: Perempuan yang hendak dipinang bukan tunangan lelaki lain.
Larangan lelaki meminang perempuan menjadi tunangan lelaki lain dinyatakan melalui sabda Rasulullah bermaksud: “Seorang Mukmin adalah saudara bagi Mukmin yang lain. Oleh itu tidak halal dia membeli pembelian saudaranya, dan tidak halal pula dia meminang pinangan saudaranya itu.” (Hadis riwayat Muslim).
Sesungguhnya seperti mana perempuan yang berkahwin, perempuan yang menjadi tunangan orang juga pasti tidak akan dilakukan peminangan oleh keluarga secara rasmi. Apa yang sering berlaku ialah masih ada lelaki menaruh minat terhadap perempuan yang sudah bertunang.
Alasan bahawa ikatan pertunangan boleh diputuskan bila-bila masa saja sering dijadikan alasan oleh lelaki yang ingin merampas tunangan orang. Bahkan, perempuan yang bertunang juga mudah terpikat kepada lelaki lain kerana ikatan pertunangan sekadar satu janji dan bukannya rugi apa-apa jika diputuskan.
Tambahan pula, ada ikatan pertunangan yang sebenarnya tidak disukai oleh perempuan berkenaan. Pertunangan itu sebenarnya di atas kehendak keluarga.
Jadi, jika ada lelaki lain ingin memikatnya atau kekasih pilihan, maka memberi semangat untuk memutuskan pertunangan.
Perbuatan meminang atau menjalin hubungan dengan perempuan yang telah bertunang samalah seperti merampas hak orang lain. Sifat sedemikian boleh menyebabkan perbalahan di antara lelaki yang saling ingin memiliki perempuan yang sama.
Islam amat mementingkan hubungan persaudaraan. Maka sesiapa yang memutuskan persaudaraan amat dicela sifatnya. Sesungguhnya ditegaskan tidak beriman seseorang itu sehingga dia kasih saudaranya sebagaimana dia mengasihi diri sendiri.
Bagaimanapun, perempuan yang sudah bertunang boleh dipinang setelah ikatan pertunangan dibatalkan oleh pihak lelaki. Perkara itu mungkin juga berlaku di atas permintaan pihak perempuan dan dipersetujui oleh pihak lelaki.
Perempuan telah bertunang juga boleh dipinang jika diizinkan oleh tunangnya. Keadaan ini di mana tunangnya bersedia memutuskan pertunangan jika ada lelaki lain ingin meminang tunangnya. Hakikatnya, pertunangan itu belum diputuskan sehingga ada lelaki lain meminang perempuan itu.
Perkara itu ditegaskan oleh Rasulullah melalui sabda Baginda bermaksud: “Seorang lelaki tidak boleh meminang pinangan lelaki lain, sehingga lelaki pertama yang meminangnya membatalkannya, atau mengizinkannya.” (Hadis riwayat Bukhari).
Syarat Ketiga: Perempuan yang hendak dipinang tidak dalam idah.
Idah ialah masa selepas diceraikan sehingga genap tempohnya yang membolehkan perempuan berkahwin semula. Masa edah ialah tiga kali haid atau 100 hari bagi wanita yang diceraikan atau kematian suaminya.
Dalam masa idah perempuan tidak boleh berkahwin. Wanita yang diceraikan oleh suaminya dengan talak raji (talak satu dan dua), boleh dirujuk kembali oleh suaminya pada bila-bila masa yang dikehendakinya, selagi tempoh idahnya belum tamat. Talak raji ialah talak yang boleh dirujuk semula.
Perkara ini ada dinyatakan dalam firman Allah yang bermaksud: “Dan (bekas) suami mereka lebih berhak kembali kepada mereka (rujuk), (dalam masa edah raji), jika mereka menghendaki perdamaian.” (Surah al-Baqarah, ayat 228).
Isteri ditalak dengan talak bain (talak tiga), juga perlu melalui tempoh edah. Edah bagi memastikan dia benar-benar tidak mengandungkan zuriat (dapat pastikan dengan setelah tiga kali suci haid) bekas suaminya. Jika dia mengandung, edahnya dilanjutkan sehingga melahirkan kandungan.
Janda diceraikan dengan talak bain tidak boleh dirujuk atau berkahwin semula dengan bekas suaminya. Bagaimanapun, peluang untuk kedua-duanya berkahwin semula hanya ada setelah wanita itu berkahwin dengan lelaki lain, dan di antara kedua-duanya telah bercampur kemudian diceraikan pula oleh suami kedua.
Perlu ditegaskan, perkahwinan dengan suami baru itu perlu dilakukan dengan niat perkahwinan sebenarnya. Maksudnya perkahwinan yang ingin berkekalan sepanjang hayat. Perceraian (kemudian jika berlaku) tidak terlintas di dalam hati kedua-duanya.
Amalan ‘cinta buta’ seperti dilakukan dalam masyarakat sebenarnya tidak wujud dalam hukum agama. Cina buta jika dirancang dan diniatkan, maka perkahwinan itu tidak sah. Lelaki yang dipertanggungjawabkan sebagai cina buta telah ditetapkan supaya menceraikan isteri dalam tempoh tertentu selepas berkahwin.
Perbuatan itu sama dengan kahwin kontrak atau kahwin mutaah. Kahwin mutaah diharamkan atau tidak sah. Justeru, syarat ‘kahwin’ bagi membolehkan isteri dicerai bain berkahwin semula dengan suami asal tidak sah.
Bagaimanapun, perkahwinan itu sah jika lelaki yang dijadikan ‘cina buta’ itu tidak mengetahui perkara sebenar. Dia berkahwin dengan niat baik, tetapi dipaksa menceraikan isterinya atau isteri memohon cerai bagi membolehkan berkahwin dengan bekas suami. Namun, terimalah balasan dosa mereka yang sengaja melakukan perbuatan itu.
Janda ditalak dengan talak bain dan balu kematian suami boleh dipinang dengan cara sindiran ketika masih dalam edah. Maksud sindiran ialah ia tidak dinyatakan secara terus terang. Perbuatan itu sekadar memberi ‘isyarat’ keinginan hati yang mana difahami oleh perempuan itu.
Syarat Keempat: Perempuan yang hendak dipinang mestilah sah nikah dengannya atau bukan muhrimnya. Haram bagi seorang lelaki meminang wanita muhrimnya, kerana di antara kedua-duanya diharamkan nikah.
Perempuan yang diharamkan dikahwini ada dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud: “Diharamkan ke atasmu menikahi ibu-ibumu, anak-anak perempuanmu, saudara-saudara perempuanmu, saudara-saudara perempuan bapamu (ibu saudara sebelah bapa), saudara-saudara perempuan ibumu (ibu saudara sebelah ibu), anak-anak perempuan daripada saudara lelakimu, anak-anak perempuan daripada saudara perempuanmu, ibu-ibu yang menyusukanmu, saudara-saudara perempuan sepersusuan, ibu mentuamu dan anak-anak tirimu yang ibunya sudah kamu campuri, tetapi jika kamu belum mencampuri ibunya, kamu boleh mengkahwininya.” (Surah al-Nisa, ayat 32).
Ikatan pertunangan bermakna persetujuan perempuan dan lelaki berkahwin pada suatu masa ditetapkan. Namun, ikatan pertunangan bukanlah sebagai kebenaran membolehkan lelaki dan perempuan bergaul bebas.
Lelaki dan perempuan yang bertunang masih terikat dengan hukum halal dan haram seperti mana hubungan bukan muhrim.
Ibu bapa perlu mengawal anak perempuan yang bertunang supaya tidak bergaul bebas dengan tunangnya. Alasan bahawa mereka akan berkahwin selepas itu bukanlah bermakna semuanya boleh dilakukan sepertimana pasangan yang telah berkahwin. Bahkan ada ibu baya yang menggalakkan anak yang bertunang agar sering keluar bersama-sama dengan alasan mencari keserasian dan menyuburkan perasaan cinta.
Ikatan pertunangan sekadar satu perjanjian antara lelaki dan perempuan yang setuju menjadi suami isteri pada masa akan datang. Ibu bapa yang menggalak atau membiarkan anak mereka bebas bergaul dengan tunang akan menanggung perbuatan dosa yang dilakukan oleh anaknya.
Jika dirasakan ikatan pertunangan itu menyebabkan hubungan bebas, maka ibu bapa perlu memikirkan supaya perkahwinan disegerakan. Tindakan itu dapat mengelakkan daripada berlaku keterlanjuran.
Tambahan pula, dalam tempoh pertunangan yang lama, sering menyebabkan perkara yang merenggangkan hubungan pertunangan. Banyak cabaran dan kerenah yang terpaksa dihadapi oleh pasangan bertunang.
Sering kali ada pihak yang mengambil kesempatan menyebarkan fitnah dan usaha memutuskan pertunangan itu. Perbuatan itu dilakukan oleh mereka yang iri hati melihat pasangan yang bakal berkahwin dan menikmati kebahagiaan hidup berkeluarga kemudiannya.
Maka, untuk menjamin pertunangan berakhir dengan kebahagiaan, wajarlah perkahwinan disegerakan. Lebih awal berkahwin, lebih cepat menikmati apa yang diharapkan melalui perkahwinan.
Kebahagiaan hidup berkeluarga adalah sebahagian daripada nikmat yang Allah janjikan dalam hubungan lelaki dan perempuan.
Berkahwin awal antara lain berpeluang mendapat zuriat lebih awal. Zuriat adalah anugerah Allah yang menyerikan suasana hidup suami isteri. Justeru pasangan berkahwin perlu menyimpan hasrat ingin mendapat zuriat yang ramai. Zuriat yang ramai menyediakan rezeki yang lebih luas dan kehidupan yang lebih bahagia.
Pasangan yang melahirkan zuriat ramai sebenarnya menyempurnakan hasrat Rasulullah yang inginkan umat yang ramai pada akhirat nanti. Sabda Rasulullah bermaksud:“Berkahwinlah kamu dan mempunyai anak melaluinya, sesungguhnya aku berbangga dengan umatku yang ramai di akhirat nanti.”

TUGASAN ESEI DAN PEMBENTANGAN (KELAS DKA 3C)



   
KUMPULAN 1
 (MUAWIYAH BIN ABU SUFYAN: PENGASAS KERAJAAN UMAIYYAH)
1.      MUHAMMAD SHAHDAN BIN MARUAN
2.      MUHAMMAD NIZAM BIN JASMAN
3.      MUHD AMIN BIN HJ. YUSUF
4.      MUHD IKRAM BIN AZIZ

KUMPULAN 2
(KHALIFAH UMAR ABDUL AZIZ: PENAKLUK DUNIA BERJIWA HAMBA)
1.      NUR FITRAH NADIA BT RAZALI
2.      SITI ZULAIKHA BT ZUBIR
3.      SUHALI AYUNI BT MOHAMED SHUBURI

KUMPULAN 3 
(KHALIFAH HARUN AR-RASYID: PENCINTA ILMU PENGETAHUAN)
1.      MOHD AIZAT 
2.      MUHAMAD FARID B. KAMAL AZLI
3.      HASMAL PITRI B. DAMIRI
4.      MOHD IKRAM BIN AZIZ

KUMPULAN 4
( SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH: PENAKLUK KOTA KONSTANTINOPEL)

1.      RAUDHAH ADIBAH BT. AHMAD ZUBIR
2.      NURUL IZZAH FASIHAH BT. ABDUL LATIF
3.      SITI HANIM BT AMIRUDDIN
4.      SITI AMIRAH BT MOHD SAIFULLAH

KUMPULAN 5
 (KRISIS DI SELATAN THAILAND)
1.      MUHAMMAD IZZUL IZHAR BIN ZAMRI
2.      MUHAMMAD IKHMAL BIN RAMLI
3.      MUHAMMAD SYAZZUAN BIN SHAHIDAN
4.      KONG YEW KEN

KUMPULAN 6
 (PERGOLAKAN SYIRIA ISU SEJAGAT)
1.      NURUL FATIHAH BINTI ADNAN
2.      RAJA NUR SHAREENA BINTI RAJA AHMAD TAJUDDIN
3.      HUMAIRA NOR HIDAYAH BINTI YA'AKOP

KUMPULAN 7
(TOKOH: TAN SRI SYED MOKHTAR AL- BUKHARY)
1.      MOHD ALIFF FITRY BIN ZULKIFLEE
2.      MOHD NAZRUL HARIZ B. BAHARI NOR
3.      MOHD HAZIQ IRFAN BIN MOKTAR
4.      THARMAN A/L SUBRAMANIAM



PANDUAN ESEI TAMADUN ISLAM


PANDUAN ESEI TAMADUN ISLAM

SOALAN BERKAITAN TOKOH
-          LATARBELAKANG TOKOH
-          SIFAT PERIBADI
-          SUMBANGAN SEPANJANG PEMERINTAHAN
-          SIKAP POSITIF YANG BOLEH DIJADIKAN CONTOH UNTUK ANDA MENGEMBALIKAN  SEMULA TAMADUN ISLAM
-          KESIMPULAN
-          RUJUKAN

SOALAN BERKAITAN  ISU SEMASA
-          LATARBELAKANG ISU
-          FAKTOR BERLAKU
-          KESAN
-          CADANGAN   UNTUK MENGATASI ISU
-          KESIMPULAN
-          RUJUKAN

PESAN EMAK


Emak tidak pernah melalui persekolahan secara formal ketika zaman kecil, remaja mahupun dewasanya. Namun, butir-butir permata dari mulutnya cukup mengajarkan kami erti kehidupan. Emak pernah berpesan “ Masak nasi, sambil tu berselawat”’.Aku masih ingat dahulu, bagaimana emak mendidik aku untuk turun ke dapur dalam keadaan aku yang sangat suka bermain bersama kawan-kawan tidak mengira waktu pagi, petang ataupun malam. Pada waktu hampir tengahari, di kala keseronokan bermain bersama rakan-rakan, emak akan memanggil aku dari jauh,  “ Balik…,masak nasi”. Aku dengan rasa berat hati, meninggalkan sementara dunia permainan untuk pulang ke rumah sebentar hanya untuk masak nasi. Kelihatan seperti tiada apa-apa disitu. Tetapi kaedah emak itu nampaknya berjaya untuk mendekatkan aku kepada dunia dapur walaupun tidaklah pandai sangat bab masak memasak. Alam kanak-kanak kami juga diisi dengan memetik kopi di kebun. Masing-masing bersemangat untuk memenuhkan baldi atau tin masing-masing. Sekiranya baldi atau tin berbunyi, maksudnya kopi yang dipetik masih sedikit. Kalau dah banyak, tentunya tidak lagi berbunyi dan kerja memetik kopi dah hampir selesai. Namun, untuk sampai ke peringkat banyak bukanlah mudah, penat jugalah tangan. Emak sempat berpesan, “petik kopi inipun boleh dapat pahala. Cuba sambil kita petik kopi, kita berzikir”. Wah….hebatnya,bayangkan jika 500 biji yang berjaya dipetik. Allahuakbar.  Kini, memetik buah kopi hanya tinggal lipatan sejarah dalam kehidupan kami. Tiada lagi yang larat untuk mengusahakan kebun. Aku juga mengagumi bagaimana hebatnya emak dalam menangani ada di kalangan anaknya yang tidak mendapat  keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan termasuklah aku yang selalu sahaja dapat markah merah dan antara nombor tercorot.  Tiada dalam kamus pemikiran dan hati emak untuk membandingkan anaknya yang cemerlang di dalam peperiksaan dengan yang tidak berjaya. Emak tidak akan berkata “ tengok tu abang,kakak dan adik kamu, mereka tu pandai@ tengok tu anak orang sebelah dapat no.1 , cuba banding dengan kamu..”. Emak hanya menggunakan perbandingan pada perkara-perkara untuk membentuk sifat kerajinan seperti cubalah tengok anak orang sebelah tu, rajin menyapu, cubalah rajin macam dia” atau menggunakan kata-kata seumpama ini dalam keadaan sekiranya ada yang rasa berat (perkataan berat yang digunakan, bukan malas) sangat hendak basuh pinggan, emak akan mengenangkan kembali zaman sebelum adanya pili air di dapur, “Dahulu nak basuh semuanya kena pegi ke kolam depan tu, ni sekarang air dah depan matapun berat lagi nak basuh”…tersedar kami dibuatnya. Apabila ada di kalangan adikberadik menghubungi emak menyatakan tidak sempat pulang ke kampung, emak hanya berkata “ Ye takpa, masing-masing urusannya nak buat macammana, ye sesempatnya.  Apabila  ada yang mengadu tentang anak-anak atau  masalah kerja atau pembelajaran, emak hanya berkata “ ye sabar”. Emak sentiasa mengajar kami untuk berfikiran positif dan berbaik sangka. Walaupun kami semua sudah dewasa, emak terus menerus tanpa jemu  berpesan lagi. Pesan emak, dinding diri dengan membaca ayat qursi pagi dan petang. Ketika tidak solat, jangan biarkan diri kosong seharian. Bacalah zikir-zikir dan sebagainya. Itulah antara pesanan-pesanan emak. Untuk ibubapa,bersabarlah dalam mendidik anak-anak. Janganlah mengeluarkan kata-kata yang bersifat negatif terhadap anak-anak, sentiasa berdoa untuk anak-anak dan selain solat yang wajib, amalkanlah solat-solat sunat seperti solat duha. Bermaknanya  hidup ini jika kita menjaga hubungan dengan Allah, manusia dan alam. Ya Allah ya tuhan kami, ampunilah dosa kedua ibubapa kami, dosa kami, dosa keluarga kami, dosa guru-guru kami, dosa anak murid kami, dosa umat muslimin dan muslimat samada yang masih hidup ataupun yang terlebih dahulu telah meninggalkan kami. Berikanlah kami kekuatan untuk menuruti syariatMu. Amin...

 Insyaallah, akan datang,kita berkongsi pula pesan bapak.

Armada Laut Umawiyyah

Buku karangan Sahrul Azmi Sidek ini saya beli untuk mendalami subjek yang diajar iaitu Tamadun Islam.Sub topik bagi subjek ini antaranya zaman pemerintahan Khalifah Uthman. Antara perkembangan yang berlaku pada zaman pemerintahan Saidina Uthman ialah penubuhan tentera laut.  Secara asasnya, ketika zaman pemerintahan Khalifah Umar bin Al-Khattab, pembukaan Islam sampai ke bumi Syam iaitu antara jajahan Byzantine. Dengan pembukaan Syam bererti kuasa Islam sudah tidak begitu jauh dengan ibu kota Byzantine di Costantinople. Pihak musuh islam mampu memberi ancaman pada bila-bila masa, khasnya melalui laut kerana mereka menyedari kekuatan tentera darat Islam. Pada waktu inilah, Muawiyah bin Abu Sufyan selaku gabenor Syam menyedari bahaya situasi ini. Beliau meminta izin kepada khalifah Umar untuk menyiapkan armada laut bagi memerangi Byzantine di Laut Mediterranean. Muawiyah menyedari bahawa ancaman utama Byzantine adalah melalui jalan laut. Namun begitu, selepas mengambil kira pendapat gabenor Mesir iaitu Amru bin al'As, akhirnya Khalifah Umar menolak permintaan Mu'awiyah dengan beberapa faktor.
i. Bimbang keselamatan nyawa tentera Islam kerana mereka tidak pernah berperang di kawasan laut.
ii. Kapal laut Islam yang masih terlalu baharu.
iii. Byzantine terkenal dengan kekuatan ilmu lautan.





RAHSIA ISRA' DAN MI'RAJ

1. Isra’ Mi’raj adalah kurniaan Allah kepada Rasulullah SallaLlahu ‘alaihi Wa Sallam demi untuk memperkuatkan dan memperbaharui keazaman dan menerangkan bahawa segala pancaroba yang dihadapi Rasulullah bukanlah suatu angkara murka daripada Allah dan dasar Ilahi dengan manusia tercinta dan demikian juga sunnah dan dasar da’wah islamiyyah di setiap waktu ketika itu.

2. Perjalanan Isra’ Rasulullah ke Baitul Muqaddis dan Mi’raj kelapisan langit ketujuh merupakan satu peristiwa yang besar ertinya. Di antaranya menandakan bahawa Baitul Muqaddis bukanlah satu tempat biasa malahan ianya tempat qudus dan suci di sisi Allah dan menunjukkan bahawa di sana tersemat satu pertalian yang erat di antara kebangkitan ‘Isa bin Maryam ‘alaihissalam dengan risalah Rasulullah.

3. Susu ialah yang menjadi pilihan Rasulullah ketika Jibril membawa kepada baginda satu piala yang berisi susu dan yang satu lagi berisi arak sebagai simbolik kepada Islam adalah agama fitrah, sesuai dan seiring dengan kehendak semulajadi manusia yang suka kepada kebaikan.

4. Semua undang-undang Islam, Allah perintahkan melalui Jibril, tetapi perintah solat diterima sendiri oleh Rasulullah SallaLlahu ‘alaihi Wa Sallam terus daripada Allah. Ini menunjukkan betapa besarnya solat di sisi Allah. Solat menjadi tiang agama.

Mu'jizat Isra' dan Mi'raj

Pada suatu malam , Jibril datang kepada nabi Muhammad  SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam yang sedang tidur di Kaabah. Jibril membawa Nabi Muhammad SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam   menaiki Buraq iaitu kenderaan dari syurga dari  Masjidil al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa di Palestin. Di Masjidil al-Aqsa, sedang berlaku perhimpunan yang sangat luar biasa. Allah menghidupkan para rasul dan para nabi untuk bertemu dengan nabi Muhammad di Masjid al-Aqsa. Ulama menyebut jumlah para rasul 315 orang dan jumlah para nabi 24,000 orang. Tidak ada tempat di dunia ini yang mana semua rasul dan nabi-nabi berkumpul di situ melainkan Kaabah dan Baitul Maqdis. Rasulullah SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam telah mengimamkan solat para rasul dan nabi. Selepas selesai solat,  Jibril datang membawa kepada Baginda satu bekas susu dan satu bekas arak. Rasulullah telah memilih susu. Jibril berkata kepada Rasulullah , " Kamu terpimpin kerana memilih susu. Begitu juga umatmu". Ini menunjukkan arak itu perkara yang tidak baik. Kemudian, Rasulullah dimikrajkan iaitu diangkat ke langit. Apabila dibuka pintu langit pertama, Rasulullah melihat seorang lelaki yang senyum apabila memaling ke kanan dan menangis apabila dia memaling ke kiri. "Siapa ini?" Rasulullah bertanya kepada Jibril. Jibril menjawab, " Itulah Adam. Apabila dia melihat ke kanan dia melihat umatnya yang masuk syurga, maka tersenyum dia. Apabila dia memandang ke kiri, dia melihat umatnya yang masuk neraka, maka menangislah dia." Kemudian, Rasulullah  SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam melihat ada orang yang berenang dalam lautan darah. Apabila mereka sampai ke tepi, mereka membuka mulut , lalu para malaikat melontar api-api neraka ke dalam mulut mereka.  Rasulullah bertanya kepada Jibril, " Siapa mereka ini?" Jibril berkata," Mereka inilah orang-orang yang makan harta anak  yatim. Kemudian, Rasulullah melihat orang-orang lelaki yang perut mereka besar-besar. Mereka semua terlentang kemudian kaum Firaun lalu di situ sambil memijak perut orang-orang tadi. Kaum Firaun ini dibawa melihat neraka dua kali sehari supaya mereka dapat melihat tempat mereka nanti. Dalam perjalanan mereka pergi ke neraka itu, mereka memijak perut orang-orang lelaki yang sedang terlentang ini. Rasulullah  bertanya," Siapa mereka itu?" Jibril berkata," Mereka adalah orang yang makan riba. Kemudian, Rasulullah  melalui sekumpulan lelaki yang mempunyai dua jenis makanan. Satu yang lazat dan bersih. Satu lagi yang buruk dan busuk. Tetapi mereka makan makanan yang buruk dan busuk itu. Rasulullah bertanya, siapakah mereka wahai Jibril?". Jibril berkata, mereka inilah orang-orang yang berzina. Kemudian, di langit yang kedua, Rasulullah SAW bertemu dengan nabi Isa dan nabi Yahya.Di langit yang ketiga Rasulullah bertemu dengan nabi Yusuf dan di langit yang kelima pula Rasulullah bertemu dengan nabi Harun dan seterusnya bertemu dengan nabi Musa di langit yang keenam. Kemudian di langit yang ketujuh, Rasulullah melihat Baitul Makmur( kaabah bagi penduduk langit dan tempat para malaikat tawaf serta beribadah). Kedudukan Baitul Makmur bertepatan dengan kedudukan Kaabah di bumi. Di situ, Rasulullah melihat ada seorang lelaki yang wajahnya menyerupai Baginda sedang bersandar ke Baitul Makmur. Rasulullah bertanya kepada Jibril siapakah lelaki ini? Jibril berkata, " Itulah bapa kamu nabi Ibrahim a.s Seterusnya Rasulullah sampai ke suatu tempat yang tidak pernah seorang manusia sampai ke situ walaupun dia seorang rasul dan nabi. Kemudian, Rasulullah sampai di suatu kawasan yang tidak pernah sampai ke situ para malaikat kecuali Jibril. 


Kemudian Rasulullah sampai ke suatu tempat dan Jibril meminta Baginda ke depan. Jibril berkata, “ Kalau aku ke depan selangkah aku akan terbakar.” Akhirnya, beliau sampai di Sidratul Muntaha. Di tempat yang sangat luar biasa ini, dalam pertemuan yang sangat luar biasa, Allah memerintahkan solat kepada Rasulullah dan umat Baginda. Selepas pertemuan itu, Rasulullah turun dan bertemu dengan nabi Musa. Rasulullah telah ditanya oleh nabi Musa,” Apakah yang Allah perintahkan untuk umat kamu.” Rasulullah berkata,” Allah memerintahkan 50 fardhu solat sehari semalam.’

Nabi Musa berkata,” Bani Israel diperintahkan kurang daripada itu tetapi mereka tidak mampu laksanakan. Mintalah Allah ringankan lagi.” Rasulullah atas rasa belas kasihan dan kasih pada umatnya, baginda meminta Allah meringankan sehinggalah menjadi lima waktu sehari semalam.  Kemudian, Rasulullah turun ke Baitulmaqdis semula. Dari Baitulmaqdis, Baginda pulang semula ke Mekah. Pada keesokan pagi baginda menceritakan segala-galanya dan apa yang ternampak oleh mata kepalanya kepada umum. Cerita daripada Rasulullah SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam menyebabkan orang musyrikin semuanya bergelak ketawa dan membawa berita yang pelik ini kepada yang lain sebagai bahan jenaka. Beberapa orang musyrikin juga telah berkejar menemui Sayyidina Abu Bakar dan menceritakan perihal Nabi Muhammad yang dikatakan telah pergi ke Baitul Muqaddis dan naik ke langit dengan harapan Sayyidina Abu Bakar terperanjat kebingungan tetapi dengan tenang Sayyidina Abu Bakar menjawab, “ Sekiranya itu yang diceritakan oleh baginda maka semuanya adalah benar belaka. Sebenarnya aku telah mempercayai Nabi Muhammad tentang perkara-perkara lain yang lebih dari itu.
Pada subuh pagi hari Isra’ itu, Jibril telah datang dan mengajar Nabi Muhammad SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam cara-cara, rukun-rukun dan segala sesuatu mengenai fardhu sembahyang dan waktu-waktunya.  Rasulullah sebelum diturunkan kefardhuan solat lima waktu, baginda solat dua raka’at pagi dan dua raka’at petang mengikut sepertimana yang dilakukan oleh Sayyidina Ibrahim ‘alaihissalam.

Social Icons

Featured Posts