RAHSIA ISRA' DAN MI'RAJ

1. Isra’ Mi’raj adalah kurniaan Allah kepada Rasulullah SallaLlahu ‘alaihi Wa Sallam demi untuk memperkuatkan dan memperbaharui keazaman dan menerangkan bahawa segala pancaroba yang dihadapi Rasulullah bukanlah suatu angkara murka daripada Allah dan dasar Ilahi dengan manusia tercinta dan demikian juga sunnah dan dasar da’wah islamiyyah di setiap waktu ketika itu.

2. Perjalanan Isra’ Rasulullah ke Baitul Muqaddis dan Mi’raj kelapisan langit ketujuh merupakan satu peristiwa yang besar ertinya. Di antaranya menandakan bahawa Baitul Muqaddis bukanlah satu tempat biasa malahan ianya tempat qudus dan suci di sisi Allah dan menunjukkan bahawa di sana tersemat satu pertalian yang erat di antara kebangkitan ‘Isa bin Maryam ‘alaihissalam dengan risalah Rasulullah.

3. Susu ialah yang menjadi pilihan Rasulullah ketika Jibril membawa kepada baginda satu piala yang berisi susu dan yang satu lagi berisi arak sebagai simbolik kepada Islam adalah agama fitrah, sesuai dan seiring dengan kehendak semulajadi manusia yang suka kepada kebaikan.

4. Semua undang-undang Islam, Allah perintahkan melalui Jibril, tetapi perintah solat diterima sendiri oleh Rasulullah SallaLlahu ‘alaihi Wa Sallam terus daripada Allah. Ini menunjukkan betapa besarnya solat di sisi Allah. Solat menjadi tiang agama.

This entry was posted by Musleha binti Mokter. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Social Icons

Featured Posts